-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13671 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

شخصي كه روزه است، فكر كند كه اذان مغرب را گفتهاند. با اين فرض روزه خود را با يك ليوان آب افطار كند، بعد متوجه شود كه هنوز اذان مغرب را نگفتهاند، حكمش چيست؟



وقت افطار هنگامي است كه مغرب شرعي باشد و بتوان نماز خواند و انسان بايد يقين به اين معنا داشته باشد و نميتوان تنها به شنيدن صداي اذان اكتفا كرد. بلي اگر مطمئن باشيد كه اذان را دقيقاً در وقت شرعي ميگويند ميتوانيد افطار كنيد؛ ولي بهتر است هميشه چند دقيقه بعد از اذان افطار نماييد تا يقين حاصل كنيد كه قبل از وقت، افطار نكردهايد.

اگر به گفته كسي كه ميگويد مغرب شده افطار كردهايد و بعد معلوم شود مغرب نبوده است قضا و كفاره بر شما واجب ميگردد، بلي اگر موذن عادل بوده فقط قضاي آن روز واجب است.(توضيحالمسائل امام مسئله 1673)

اگر در هواي صاف به واسطه تاريكي يقين كند كه مغرب شده و افطار كند بعد معلوم شود كه مغرب نبوده فقط قضاي آن روز بر او واجب است.(توضيحالمسائل مراجع ج 1 ص 881 مسئله 1688).



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.